Luahan Hati Wanita Dianiaya Dan Hampir Ditipu RM4,273 Oleh Pusat Servis Perodua Sungai Besar | Cerita ini
bukan rekaan. Ini kisah benar yg aku lalui bersama pusat servis perodua
(PSP) sepanjang 5/5/2014 hingga 10/5/2014. Cerita ni jgk bukan nk minta
simpati atau nk meraih perhatian umum. Sekadar nk berkongsi pengalaman
baru yg bagi aku sgt bermanfaat – terutamanya kpd wanita2 diluar sana yg
xde ilmu psl kereta dan parts.
5/5/2014 – 11:50am
Depan KFC area pekan hutan melintang – kereta aku suddenly bergegar.
Bergegar mcm enjin nk tercabut. Actually ms aku setelkn urusan di teluk
intan lg kereta aku dah ada sound pelik bhgian kiri…bunyi mcm tayar
berjalan atas jln kesat.
Bila aku tekan minyak pun mcm berat jer..Aku dah xsedap hati. Aku
plan lepas setel semua urusan mmg aku nk drive terus ke PSP utk cek
kereta aku. Tp malang sgt2 sbb smp kt hutan melintang jer kereta dh
jammed! Dlm hati Allah jelah yg tahu mse kereta tu bgegar2 mcm nk
‘roboh’..Aku stop the car.
Lpas tu ada dua org brader tolg tolak kereta ke tepi.. Bila aku start
enjin, kereta hidup normal… Tp bila masuk gear nk jln kereta aku
berjoget balik…Mmg mase tu panik tak igt…Rase runtun jiwa tgk cik pearl
aku (gelaran utk kereta aku) buat hal mcm tu… So sad hokay.
At last aku pun towing kereta aku ke PSP.
2:30pm – 4:15pm
Staff perodua buat check up kt cik pearl. Kereta x masuk PSP pun lagi..Dorg buat check up kat tepi jln jer. Dorg cek & cek & cek lg. Pukul 4 diorg panggil aku utk tgk kereta.
Dorg ckp ng aku: “gearbox jatuh kak. Tak boleh pakai ni. Tp kitorg
kena cek dulu lah. Kalau rosak kita ganti gearbox. Muka aku mmg pucat
dh.. Bkn sbb gearbox tu jatuh tp sbb memikir brp riban pulak nk kena ni.
“Tp xpe kak..klau akak nk kami cek dulu nanti kami cek. Dulu ada gak customer kena mcm ni. Klau nk ganti gearbox ori order dengan perodua nk ckp harga pun takut kak. Main belas ribu jugak. Tp nti klau gearbox rosak, kami cari brg dgn kawan2.
Biasa harga dlm rm1500 kak..brg tu jer. Kami cek dulu la kak. Sbb mcm tak boleh pkai ni. Screw dia habis licin dah nie.”
Utk org yg xde ilmu mcm aku nie klau dgr mmg aku angguk jela..sbb istilah ape die ckp pun aku tak fhm. Tp aku sempat suruh die berckp ng bro-in law aku sbb bro-in law aku pun pandai cara bab bikin kereta ni (tp die cara bikin kereta bintang..bukan kereta seangkatan aku neh :-/)
Memandangkn bro-in law aku tu tak nmpk kerosakkan pada keretanya..die ckp ng aku mintak cek dulu lah..jgn buat ape2. Nti bg cadangan quotation. Aku pun ckp pd depa “ok macam ni lah.
Akak mintak korg cek dulu everuthing. Jgn buat ape2 n jgn buat order dulu. Bgtau ape yg rosak n then info dulu quotation servis utk repair. Kalau berpatutan akak bg korg proceed. Klau x, xperlu. Korg call n info dulu. Cek dulu apa yg rosak.
“Ok kak..kitorg cek dulu. Nanti ape2 kitorg info akak”
7/5/2014 – 4:15pm
Aku dpt miscall dr perodua pukul 3:45pm. So aku buat panggilan n bercakap dgn staff dorg yg soft spoken & berdedikasi tu. Dia laporkn sglnye psl kereta aku sgt pnjg..
tp maaf ada istilah2 yg die sebut mmg aku tak fhm pun ape kebenda yg die ckp tu. Tp kebetulan dekat tgn aku ada pen, aku smpt salin sikit2 ape yg die ckp. Scr ringkasnye ini status yg dia bg pd aku:
Report dari PERODUA
“Tp xpe kak..klau akak nk kami cek dulu nanti kami cek. Dulu ada gak customer kena mcm ni. Klau nk ganti gearbox ori order dengan perodua nk ckp harga pun takut kak. Main belas ribu jugak. Tp nti klau gearbox rosak, kami cari brg dgn kawan2.
Biasa harga dlm rm1500 kak..brg tu jer. Kami cek dulu la kak. Sbb mcm tak boleh pkai ni. Screw dia habis licin dah nie.”
Utk org yg xde ilmu mcm aku nie klau dgr mmg aku angguk jela..sbb istilah ape die ckp pun aku tak fhm. Tp aku sempat suruh die berckp ng bro-in law aku sbb bro-in law aku pun pandai cara bab bikin kereta ni (tp die cara bikin kereta bintang..bukan kereta seangkatan aku neh :-/)
Memandangkn bro-in law aku tu tak nmpk kerosakkan pada keretanya..die ckp ng aku mintak cek dulu lah..jgn buat ape2. Nti bg cadangan quotation. Aku pun ckp pd depa “ok macam ni lah.
Akak mintak korg cek dulu everuthing. Jgn buat ape2 n jgn buat order dulu. Bgtau ape yg rosak n then info dulu quotation servis utk repair. Kalau berpatutan akak bg korg proceed. Klau x, xperlu. Korg call n info dulu. Cek dulu apa yg rosak.
“Ok kak..kitorg cek dulu. Nanti ape2 kitorg info akak”
7/5/2014 – 4:15pm
Aku dpt miscall dr perodua pukul 3:45pm. So aku buat panggilan n bercakap dgn staff dorg yg soft spoken & berdedikasi tu. Dia laporkn sglnye psl kereta aku sgt pnjg..
tp maaf ada istilah2 yg die sebut mmg aku tak fhm pun ape kebenda yg die ckp tu. Tp kebetulan dekat tgn aku ada pen, aku smpt salin sikit2 ape yg die ckp. Scr ringkasnye ini status yg dia bg pd aku:
Report dari PERODUA
- Gearbox kena tukar baru sbb casing gear box dh x boleh pakai sbb tertanggal
- enjin mounting out
- drive sharp kiri kanan out & kena ganti
- o/seal kiri kanan kena tukar
- mounting gear box pun kena tukar
Quotation gearbox suggested dari Perodua : RM150010:45am
Servis semua sekali kalau nak buat dengan Perodua : RM4273.00Aku dgr je quotation die terus aku rse B/P aku naik 150#. Mcm xleh bernafas. Dek oii..akak klau tmbh 700 lg boleh dpt myvi baru kaler katak pisang tu tau!!!!
Aku terus ckp “Dik, akak diskas ng abg ipar akak dulu. Nti akak call balik”. Itu jer yg aku bole jawab masa tu sbb otak aku blur n jammed skjp.
Mlm tu aku diskas ng hubby aku..kakak aku..abg ipar aku n finally kitorg decide kena tarik keluar n buat kt bengkel biasa..Itu je decision yg boleh dibuat ketika itu..
8/5/2014 – 2:34pm
Staff perodua call aku semula utk dptkn jwpn aku. Aku pun ckp aku nk buat kt bengkel luar.
Lpas tu die ckp “ok boleh kak. Nti dtg amik kereta n buat byrn inspection jelah”.
Korg tahu berapa caj inspectionnya?? RM216.00. Aku tnye balik knp mahal sgt, biasa xde la labour cost semahal tu.
Jwpn dia “sbb kita bawak turun gearbox kak. N cek gearbox tu.”
“Akak suruh korg cek jer dulu n bg quotation.Tak ckp pun kena turun gearbox tu.N lagi, knp awal2 korg xckp caj turun gearbox??”Staff PSP tu reply “itu mmg upah turun gearbox kak” (ok..ok..ko xmenjawab soalan aku pun!!!)
Mula la aku hangen ni..suara aku pun dh satu tone dah mse tu…datar jer rase…”okla..sy pick up sabtu ni. Sy akn towing bwk keluar. Tq.”
“Ok kak”
Papppp!!!
Bunyi hempas telefon!!!!!!Wtf!!! Eh…hempas telefon tu aku sakit hati..mane dedikasi ko mase nak sebut rm4273.00 tu ha????
10/5/2014 – 6:20am – 10.00am
Awal pg aku bgn bersiap nk towing kereta.Hari dahla mendung..Nk bersiap dr KL ke Shah Alam follow bro-in law aku..Then dgn meredah hujan di tg.karang nk ke PSP Sg.Besar.
Sungguhla aku gagahkn diri.Smp kt PSP, staff yg attend aku tu xnk tgk muka aku pun..Yg lg aku sedih die terus ckp kt cashier, “kak, cust ni nk byr nk amik kereta dia”..
Tak pndg muka aku pun!!
Aku terus pegi kt cashier n buat payment rm228.95 (ada tax lg tu!). Lpas tu aku pndg dia nk dgr die explen kt aku ape yg dia bukak n bgtau la semua yg die dh buat.
Aku tak byr caj inspection tu tanpa mndengar summary report die..tp itu budak mmg sengal seh!!Die buat dono jer..Dlm hati aku ni puaka mak jemah rase nk keluar dh!!
Tp aku sabarkan!Korg tau,gear box n casing&sgala mounting tu habis die bukak baraikan.Kalau ppuan yg xtahu ape2 aku confirm korg akn suruh PSP proceed je bikin kereta tu…betul x?
Towing yg aku pgil tu dtg.Ada sorg staff PSP tu bengkek giler siap marah2 maki2 kt situ..aku dh silang tgn kt dada dh..bengang!
ko klau nk marah sbb aku x buat kt kedai ko pun jgn la mgamuk dpn aku..aku ada lg kt situ.aku customer kot..Mmg aku rse suhu turun naik je kt situ wpun hari hujan n suhu sejuk..
aku saborkan hati bg towing tu tarik kereta utk hntr kt bengkel yg aku deal tu..dlm hati ni..menyumpah!
12:30pm – 7:30pm
Sehari sebelum dtg bengkel abg ipar aku dah cari bengkel mane yg bole bikin kereta aku..bila dh deal dgn satu bengkel ni, aku pun hntr la kesane..
disebabkn PSP ckp gearbox aku kena ganti,bro-inlaw aku yg x tgk condition gearbox tu bgtahu pd bengkel tu &pomen cari new gearbox utk aku.
Pomen tu bli pkai duit die..Bila kereta smp bengkel tahu pomen tu ckp ape???
“Gearbox tak rosak pun.Yg rosak casing jer.Lubang screw haus.Tu yg pengikat die jatuh..Tak payah bli gearbox baru pun..gearbox cantik lg..tukar casing jer br seratus lebih”
Mase tu pomen tu cek gearbox ng bro-inlaw aku..Bro-inlaw aku pun tepuk dahi!!! Dia pun hangin!!! “Staff PSP xpndai buat atau mmg makan duit??? ”
Aku yg dengar ni rse ape??? Sungguhlah aku rasa ini aniaya plg besar yg dorg buat kt aku! Ujian!! Dugaan!!
Pomen tu sungguh2 repair semua yg boleh.Kedai die byk giler kereta tp disebabkn dia simpati kt aku dia buat kereta aku dulu (Sbnrnya Allah lorongkn hati dia nk bantu aku).
Sbnrnya aku xnk b’sgka buruk knp PSP buat cmtu..tp aku rs at first place dia boleh advice+bg suggestion option utk aku pilih.Tp bila dh terkena mcm ni..
sungguhla aku ckp aku xpergi dah PSP mane2 dah…Pglman ni sgt terkesan kat hati aku.
Klau bro-inlaw aku bukan mekanik, korg rasa apa pilihan yg aku ada?Dgn gearbox yg dah barai habis kt PSP..tabahke nk bawak towing+cari bengkel sendiri?
Kita ni ppuan..mesti xde choice&terus decide proceed kan?? ALLAH tu Maha Mengetahui..DIAlah yg lorongkn hati aku utk buat pilihan.
So memandangkn pomen tu dh bli gearbox baru, ktorg kawtim lebih kurang dapatlah aku hrga masuk akal siap servis gearbox+mounting+myk gearbox+oilseal+drive sharp total rm1.7k..
Alhamdulillah..Sujud syukur aku hari nie!Punya byk jimat aku dapat dr harga yg PSP offer…Sungguhla aku rase nk nangis..sbb gembira dipermudahkn jalannya
*at last bila aku nk blk aku ckp dgn pomen tu “abg, gearbox sy ni abg jgn jual dulu boleh? Abg simpan 2-3mgu dulu..sy nk buat report dgn KPDNKK. Klau diorg nk tgk bukti sy bole bawak diorg kt sini.” Pomen tu senyum. Aku x tgkp gmbr td sbb hari dh mghrib. I’Allah isnin ni aku amik gmbr gearbox tu.
Moral of the story:
Aku xde blog nk nukilkan kisah aku ni. Jd aku post kt fb ni utk bagi kesedaran kt wanita2 disana yg xde ilmu mekanikal ni..kalau korg nk servis kereta sbb ada mslh yg besar2,carilah org yg paham kereta dlu.Jgn terima bulat2.Kita ni nk dpt servis/option yg terbaik.Bukannye cukup time, servis..cukup km, servis..
Kita ada hak dan pilihan.
Aku bukan nk burukkan PSP. Tp klu ada yg nk share cerita aku ni silakan.Sbb aku sgt2 cari saluran utk menegur PSP ni krn aku xpuas hati dgn servisnya.Smg nota ni jadi red alert pd PERODUA utk tmbh baik customer service mrk.Jgn hadap pingat je.
Anyhow, aku tetap nk buat aduan kpd KPDNKK. Smg jd pgjrn. Assalamualaikum.
Sumber: Facebook Siti Raudzah
5 Komentar untuk "Luahan Hati Wanita Dianiaya Dan Hampir Ditipu RM4,273 Oleh Pusat Servis Perodua Sungai Besar"
Puan,
Sy pon prnh mngalami situasi yg agak sama. Kereta perodua kmbara. Tahun 2012, keta ade mslh enjin ckit. So, husband bgtau klau bole gi ke pusat servis sbb bgus la ( konon la sgt). Ms dtg org pusat servis tu bgtau nk kena check dulu. Esoknya diorg call bgtau kena tukar enjin sume! Baik ko soh aku tukar keta trus. Ktorg bncg n decide antar ke bgkel keta base dulu. Slps check kat bgkel base, uncle tu bgtau cuma ade mslh ckit ( x igt term psl keta), x yah tukar enjin pon! Husband dh hangin 1 bdn. Kitorg trus buat kat bgkel uncle tu n smpai skang enjin ok wlaupon x tip top ( keta pon dh usia 10 tahun). Husband ckp kmungkinan org pusat servis perodua tu malas nk check n trus bg kptusan x msuk akal tu. Nk dedahkn kat cni pusat servis perodua tu ialah di area Balakong, Cheras, jln nk mghala ke The Mines tu. Nk comment pnjg pon x guna jgk, korg fkr la sndri.
Saya pun dapat pengalaman yg sama, lain yg kita order lain yg dia bagi pastu sampai terpaksa dtg 3 hingga 4 sebab diaorang salah order n main pasang je kat kembara saya. Pomen luar lagi berpengalaman dari perodua yg overcharge tu. Yg mana dah abis waranti dari perodua tu saya cadangkan buat servis di bengkel luar, survey yg berpengalaman.
Saya pun ada masalah yang lebih kurang sama. Tapi hal saya ni pasal refund duit kereta. Prosedur sepatutnya ambik masa 2 bulan je. Ni tunggu punya tunggu sampai dekat setengah tahun, hapah pun tarak. Last last saya pergi kat Perodua. Diorang kata memang ada nama dalam system. Saya quote kat sini ayat dia "entah macam mana boleh terlepas" - duit refund saya tu ada dekat rm1.7k - amount yang agak besar kalau nak terlepas pandang pun. Dah la langsung tak contact, sampai customer datang sendiri baru terhegeh hegeh nak check. Lepas saya baca kisah kat atas ni, lagi la saya jadi serik dah berurusan dengan perodua. Baik la pegi cari sendiri bengkel kat luar sana, senang nak runding.
Bila dengar cerita mcm ni...rasa mcm x percaya krn terjadi pd saya mggu lepas...selepas servis mereka bgtau ade parts yg perlu di perbaiki...Termenung bila katanya lebih RM 1,500....saya bg alasan tggu dulu...Suami ajk ke bengkel yang biasa dan kenal..Uncle tu kata lain plk...Cuma RM400 sahaja...wau..byknya beza...anyway..pengajaran buat saya...
Yup...ramai kwn2 sy ckp waranty servis kat perodua cm biase tp kalo ad pe2 kerosakan better antar bngkel luar...duit refund sy pon smpai skrang xsetel lg dr bln 11 thun lepas..